Aktualizacja - styczeń 2022
Na pewno niejednokrotnie zwróciłaś/eś uwagę na to jak wygląda grafika Twojego banku, firm kurierskich czy ulubionych kosmetyków. Częto już w pierwszej chwili gdy zobaczysz nawet fragment grafiki, którejś z tych firm jesteś w stanie ją rozpoznać. Czasami wystarczy, że zobaczysz logo lub charakterystyczny dla marki kolor. To właśnie zasługa identyfikacji wizualnej firmy.
Identyfikacja wizualna inaczej system identyfikacji wizaualnej (Corporate Identity) to spójny system elementów graficznych (logo, kolorystyka, krój pisma, grafika), który w jednoznaczny sposób wyróżnia i identyfikuje daną firmę.
Identyfikacja wizualna Studia Graficznego RedFox
Dobrze zaprojektowana i wdrożona w firmie identyfikacja to same korzyści. Jakie? Oto tylko podstawowe z nich.
Nawet małe jednoosobowe firmy posiadające identyfikację są lepiej postrzegane przez swoich klientów. Wiąże się to przede wszystkim z tym, że spójna grafika tworzy u klienta obraz firmy uporządkowanej, stabilnej i pewnej. To zasługa pierwszego - najważniejszego - wrażenia o firmie.
Identyfikacja podnosi prestiż firmy. Gdy wchodząc do firmy widzisz, że jej logo, wystrój, materiały reklamowe, papeteria i inne jej elementy są wykonane w tym samym stylu z dbałością o szczegóły automatycznie budujesz jej pozytywy obraz. Na tle konkurencji, firma posiadająca identyfikację, wypada lepiej.
Dzięki identyfikacji firmy, nawet te mniejsze, są lepiej rozpoznawane i zapamiętywane przez klientów. Dzieje się tak dlatego, że raz zaprojektowana i wdrożona identyfikacja codziennie wyróżnia firmę swoim charakterystycznym logo, kolorem, elementami graficznymi czy hasłem. To te elementy są najczęściej zapamiętywane przez klientów.
Porada eksperta!
W małej firmie zaprojektowanie identyfikacji wizualnej można podzielić na etapy.
Już trzy podstawowe projekty: logo firmy, wizytówki i papier firmowy są podstawową identyfikacją.
Kolejne elementy brandingu firmy można projektować i wdrażać sukcesywnie.
Identyfikacja wizualna nie jest domeną tylko dużych firm, znanych marek i korporacji. Nie musisz mieć całej sieci jednakowo oznakowanych biur czy floty samochodów by czerpać korzyści z identyfikacji. Niezależnie od wielkości firmy w identyfikacji wizualnej najważniejsze jest to aby raz zaprojektowana grafika była kontynuowana i stosowana zgodnie z założoną koncepcją i Księgą identyfikacji (jeżeli została opracowana). Identyfikacja wizualna w małej firmie różni się od tej, którą stosują większe przedsiębiorstwa tylko ilością elementów jakie zostaną zaprojektowane i stosowane.
Trzy podstawowe elementy wizerunku firmy – logo, wizytówka, papier firmowy – tworzą już identyfikację. Ogromną zaletą identyfikacji jest to, że można ją w każdej chwili rozwijać i dodawać do niej kolejne elementy.
Podstawą większości identyfikacji wizualnych jest logo firmy. Projektując identyfikację, niezależnie czy jest to mała firma, jednoosobowa działalność czy firma rodzinna, zawsze zaczynam od logo. Dlaczego to logo powinno być zaprojektowane jako pierwsze?
Dobrze zaprojektowane logo najczęściej wyznacza styl i kolorystykę pozostałych elementów wizerunku firmy. Jest sercem identyfikacji. Mając już zaprojektowane logo mogę przystąpić do opracowania identyfikacji.
Zdażają się sytuacje, w których projektuję identyfikację gdy firma ma już swoje logo. W takich przypadkach, przed przystąpieniem do prac nad projektem identyfikacji, muszę upewnić się czy logo nie wymaga rewitalizacji czyli odświeżenia. Wiele firm, które potrzebuje identyfikacji ma logo zaprojektowane kilka lub nawet kilkadziesiąt lat temu. Czasami właściciel nie pamięta nawet kto wykonał projekt logo.
Jeżeli logo wymaga rewitalizacji wykonuję ją w pierwszej kolejności. Nadaję logo nowego wizerunku, dynamiki i świeżości. Liftingowi poddaję czasami również jego kolorystykę. Po tych zabiegach mogę przystąpić do zaprojektowania identyfikacji firmy.
Na identyfikację wizualną składają się wszystkie elementy firmy, które bazują na jednej koncepcji graficznej. Jak już wspomniałem – sercem identyfikacji jest logo firmy. Poniżej przedstawiam te najczęściej projektowane przeze mnie i spotykane w firmach elementy identyfikacji. Krótko również opisuję na co warto zwrócić uwagę decydując się na dany element wizerunku firmy. Wszystkie opisane części identyfikacji może stosować każda firma dbająca o swój image.
Plakat Studia Graficznego RedFox, spójny z identyfikacją wizualną firmy.
Wizytówka
Wizytówka to najbardziej rozpowszechniony i rozpoznawalny element identyfikacji wizualnej. Projektując wizytówki dla firm, wykonuję ich grafikę tak aby tworzyła lub rozpoczynała budowę identyfikacji. Nawet jeżeli wizytówka jest na razie pierwszym elementem wizerunku firmy, który klient zamawia razem z projektem logo to jest to już dobry początek świetnej identyfikacji.
W firmach najczęściej funkcjonują wizytówki ogólne (tzw. firmowe z podstawowymi danymi), imienne, poszczególnych działów (księgowość, marketing) lub marketingowe (z ofertą firmy).
Decydując się na wizytówki dla firmy przemyśl do jakich celów będzie ona służyć. Jeżeli ma to być wizytówka firmowa ogólnego zastosowania podaj na niej najważniejsze dane firmy. Wizytówki służące celom marketingowym i promowaniu firmy mogą zawierać skróconą ofertę firmy. Z kolei na wizytówce imiennej podaj swój firmowy adres e-mail oraz telefon.
Papier firmowy
Papier firmowy jest bardzo dobrym narzędziem do budowania wizerunku. Często jest pierwszym po logo elementem wizerunku firmy, z którym styka się przyszły klient. Firmy posiadające spójny system identyfikacji wizualnej wykorzystują szablon papieru firmowego do przygotowywania ofert handlowych lub umów z partnerami.
Gdy projektuję papier firmowy zwracam uwagę jakie dane firmy powinny być na nim zamieszczone. Dla niektórych firm dobrym rozwiązaniem jest podanie wszystkich danych firmy: rejestrowych, kontaktowych oraz płatniczych (np. rachunek banku). Te papiery wymagają szczególnego podejścia do projektu. Taką ilość informacji trzeba tak rozplanować żeby pozostała odpowiednio duża przestrzeń na właściwą treść wypisywaną na papierze firmowym.
Papier firmowy może również służyć do mniej oficjalnej korespondencji, np. marketingowej. W tym przypadku nie jest wymagane umieszczanie wszystkich danych firmy. Wystarczy niezbędne minimum. Często taka forma papieru firmowego wykorzystywana jest do celów reklamy oraz Public relations.
Teczka firmowa
Teczka firmowa inaczej nazywana teczką ofertową. Moi klienci najczęściej wykorzystują teczki do przekazywania istotnych dokumentów firmy. Teczki występują w dwóch rozmiarach – na dokumenty formatu A4 oraz mniejsze pisma - A5. Mniejsze teczki często projektuję dla gabinetów lekarskich i przychodni weterynaryjnych. Umieszczane są w nich i przekazywane wyniki badań lub zalecenia. Obydwa rodzaje teczki podnoszą prestiż firm i mogą powiększać do niej zaufanie klientów.
Teczki większe – na dokumenty A4 – służą również do przekazywania umów i często wybierają je kancelarie adwokackie i prawne, notariusze, spółki. Ostatnio wykonałem prosty a jednocześnie niezwykły projekt teczki, dla domu weselnego. Podpowiedziałem mojemu klientowi, że może w teczce przekazywać umowy jakie podpisuje z młodymi parami, które zamierzają skorzystać z oferty na przygotowanie przyjęcia weselnego. Teczki te okazały się strzałem w dziesiątkę. Przykład ten pokazuje, że każda teczka może mieć inne zastosowanie w zależności od profilu firmy i jej potrzeb.
Notesy firmowe i notatniki
Wydawałoby się, że w dobie smartfonów, tabletów i elektronicznych notatników notesy stracą swoją dobrą pozycję. Okazuje się, że jest odwrotnie. Małe notesy firmowe formatu A6 są chętnie wykorzystywane do szybkich notatek. Zaletą notesów jest ich grafika, którą tworzę w nawiązaniu do systemu identyfikacji firmy. Takie notesy to też dobry prezent dla klientów firmy. Stanowią również świetny element reklamy. Notesy są zazwyczaj klejone w bloczkach po 50 lub 100 sztuk karteczek. Mogą mieć również okładkę z zaprojektowaną osobną grafiką.
Podobnym do notesu elementem identyfikacji jest notatnik. Notatnik ma większy format. Najczęściej projektuję notatniki formatu kartki A4. Notatniki służą w firmach do sporządzania notatek na konferencjach czy zebraniach. Z uwagi na długą żywotność, notatniki mogą być rozdawane jako jeden z elementów kompletu reklamowego na targach (teczka firmowa + broszura reklamowa + wizytówka + notes lub notatnik + długopis). Moja porada: dobrym i ekonomicznym rozwiązaniem dla kompletu reklamowego będą notatniki klejone w bloczki po 25 kartek.
Koperty z firmowym nadrukiem
Wiele razy otrzymujemy korespondencję w kopertach, których grafika od razu informuje od kogo otrzymaliśmy list. Nadruk firmowy na kopercie jest częścią jej identyfikacji. Czasami wystarczy aby na kopercie było samo logo firmy a korespondencja zyskuje na ważności. Grafika na kopercie może być dowolna ale zawsze zalecam aby projekt był maksymalnie prosty. Poza względami estetycznymi przemawiają za tym elementy praktyczne – na kopercie muszą być pozostawione miejsca na jej stałe elementy np. adresata.
Gdy w identyfikacji wizualnej firmy określony jest jeden kolor podstawowy można go wykorzystać do nadruku na kopercie w technologii druku gotowymi farbami. Ta technika daje bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Najbardziej popularnymi i najczęściej wykorzystywanymi formatami koper są: DL, C4 oraz C5.
Pieczątka firmowa z logo
Pieczątka świetnie wpisuje się w identyfikację firmy. Projektując grafikę na pieczątkę, która ma być elementem identyfikacji biorę pod uwagę co ma się na niej znaleźć. Często zaskakuję swoich klientów, gdy oznajmiam im, że ich pieczątka może odbijać poza danymi firmy również i jej logo. Obecna technika wykonywania pieczęci, do której wykorzystuje się laser, pozwala na zaprojektowanie grafiki z różnymi elementami w tym logo firmy. Wykonanie projektu grafiki na pieczątkę wymaga doświadczenia. Efektem końcowym będzie pieczęć o nowoczesnym wyglądzie odbijająca zaprojektowaną treść i logo w kolorze dopasowanym do firmowej barwy.
Pieczątka może służyć jako: pieczątka firmowa z danymi firmy i logo, pieczątka imienna, pieczątka funkcjonalna np. z napisem "polecony". Moim ulubionym formatem do projektowania są pieczątki okrągłe dające duże możliwości wkomponowania logo firmy.
Identyfikację wizualną tworzą również projekty reklamowe: ulotki, vouchery, karty rabatowe, katalogi czy cenniki.
System identyfikacji obejmuje również inne elementy wizerunku firmy - projekty elektroniczne. Do nich zaliczyć można grafikę na Facebooka, grafikę stopki mailowej ale również firmową stronę internetową.
Podsumowując: jeżeli prowadzisz firmę i chcesz by była postrzegana jako profesjonalna i rozpoznawalna zdecyduj się na stworzenie identyfikacji wizualnej.
Jeżeli zainteresował Cię temat opracowania dla swojej firmy atrakcyjnej identyfikacji wizualnej – zapraszam do skorzystania z naszej propozycji. Zaprojektujemy dla Twojej firmy indywidualną identyfikację wizualną. Do wyboru masz trzy nasze pakiety: STANDARD, PREMIUM oraz PROFESSIONAL.
Przedstawiona oferta cenowa ma charakter informacyjny, nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art. 66 § 1 Kodeksu Cywilnego, a jedynie jest zaproszeniem do zawarcia umowy w rozumieniu Art. 71 Kodeksu Cywilnego. Podane w niej ceny obowiązują do dnia 30.06.2022 r. Wystawiamy faktury VAT.
Opublikowany artykuł chroniony jest prawem autorskim.
Z tej publikacji dowiesz się, czym różni się tani projekt logo od dobrego projektu logo, na który z nich warto wydać pieniądze oraz jak wybrać najlepsze logo dla siebie. Dowiesz się również, jak można uniknąć błędów, które w przyszłości mogą okazać się kosztowne i trudne do naprawienia.
W tej inspiracji chiałbym przybliżyć Ci wizytówkę z lakierem UV - niebywale przyjemną w dotyku, z matowym wykończeniem i błyszczącym lakierem. Zobacz, jak wygląda, a zapragniesz ją mieć! Pod artykułem znajdziesz cennik z możliwością zamówienia.
Czy wiesz jak wygląda prawidłowo zaprojektowany papier firmowy i co powinien zawierać? A może prowadzisz firmę EKO i chciałbyś papieru, który podkreśli jej charakter? W inspiracji tej przybliżam temat papieru firmowego. Przedstawiam między innymi papier firmowy minimalistyczny i ekskluzywny. Chcesz również zamówić papier firmowy? Zapraszam!