Aktualizacja - styczeń 2022
Papier firmowy to wciąż niezastąpiony w firmie sposób przekazywania ważnych informacji. Dzięki dobrze przemyślanemu układowi treści i świetnej grafice będzie on zachęcał Twoich klientów do jego przeglądania. Nowoczesna grafika papieru firmowego dodatkowo pokaże, że Twoja firma dba o jakość i dobry wizerunek. Zobacz dlaczego warto mieć dobrze skrojony papier firmowy.
Najpopularniejszym w naszym kraju formatem papieru firmowego, nazywanym często firmówką lub papierem listowym, jest A4 (210x297 mm). To rozmiar rozłożonej kartki zeszytu. Dlaczego akurat taki format przyjął papier firmowy u nas? Jest po prostu standardem w większości krajów Europy. W Stanach Zjednoczonych papier firmowy występuje najczęściej w formacie tzw. letter 216x279 mm. Ale wracamy do naszych formatów a w zasadzie do jeszcze jednego bliźniaczego – formatu A5.
Jeżeli prowadzisz gabinet weterynaryjny lub gabinet lekarski format A5 może Cię szczególnie zainteresować. To połowa standardowej kartki A4 i świetnie sprawdza się we wspomnianych gabinetach jako firmowy szablon do wypisywania informacji dla pacjenta lub właścicieli czworonożnych pacjentów (gdy prowadzisz klinikę weterynaryjną). Tyle najważniejszych informacji o formatach papierów firmowych.
Papier firmowy z logo Studia Graficznego RedFox
Spotkałeś się już na pewno z wieloma papierami firmowymi lub ofertowymi i wiesz, że ich wizerunek może być różny - od tych, które wywołują zachwyt po te, które nie powinny być używane w profesjonalnej firmie.
Dlaczego papier firmowy jest tak ważny dla wizerunku firmy? Często papier firmowy jest pierwszym elementem wizerunku, który zobaczy Twój klient lub partner handlowy. W takim przypadku to na papierze firmowym spoczywa zadanie wywołania pozytywnego pierwszego wrażenia. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz – musi być dobre jeżeli chcesz zatrzymać klienta.
Papier firmowy może być początkiem wspaniałej identyfikacji firmy. Wystarczy, że jego grafika i kolorystyka posłużą jako wzór do opracowania pozostałych elementów identyfikacji.
Jeżeli Twoja firma ma opracowaną identyfikację wizualną (tu możesz przeczytać o identyfikacji wizualnej) to grafika papieru firmowego powinna się w nią wpisywać i być z nią spójna. Oznacza to, że w papierze firmowym powinna być zastosowana kolorystyka firmowa, styl grafiki przyjęty w identyfikacji oraz typografia firmowa. Prawidłowe zastosowanie tych elementów gwarantuje, że papier firmowy będzie kojarzony z firmą i jej wizerunkiem.
Jeżeli Twoja firma nie posiada jeszcze identyfikacji wizualnej a chcesz zacząć od wykonania papieru firmowego – zawsze proponuję moim klientom aby papier firmowy, który im projektuję, był pierwszym elementem nowego wizerunku firmy. Wtedy taki nowy papier firmowy wyznacza nową linię graficzną dla firmy. Dobrym rozwiązaniem jest wykonanie jednocześnie projektu wizytówek firmowych. Uzupełnią one papier firmowy i razem z logo stworzą małą identyfikację wizualną firmy.
Porada eksperta!
Papier firmowy może być wykorzystywany w firmie do wielu celów.
Czy wiesz, że papier firmowy poza prowadzeniem korespondencji firmowej świetnie sprawdza się jako szablon ofert handlowych, w marketingu, na konferencjach i spotkaniach?
Projektując papier firmowy, na samym początku pracy, wyznaczam sobie kilka najważniejszych celów. Jednym z nich jest zadbanie by grafika papieru firmowego stworzyła odpowiednią ilość miejsca na najważniejszy element – miejsce na właściwą treść. Przez właściwą treść rozumiem to co będziesz przekazywać swoim klientom na papierze firmowym.
Elementami, na które poza stałymi pozycjami związanymi z firmą musi znaleźć się miejsce na papierze firmowym są:
Każdy papier firmowy jest inny podobnie jak firmy. Dlatego projektując papier firmowy zawsze ustalam z moimi klientami do czego będzie służyć papier firmowy. Dopiero gdy mam wszystkie informacje mogę zacząć projektować grafikę papieru.
Dlaczego zebranie tych informacji jest tak ważne? Inne elementy będą występować na papierze firmowym, który będzie służył do rozsyłania ofert handlowych a inne na papierze oficjalnym.
Często projektuję również papier firmowy do zadań marketingowych. Ten rodzaj papieru firmowego może różnić się zasadniczo od standardowego papieru. Ile celów ma realizować papier firmowy tyle może być jego wariantów. Często projektuję papier firmowy, który ma spełnić na przykład po dwa zadania jednocześnie – to również dobre i często ekonomiczne rozwiązanie.
Miom zdaniem, jednym z najciekawszych stylów projektowania jest minimalizm. Minimalizm sprawdza się również świetnie przy projektowaniu grafiki papieru firmowego.
Minimalizm to prostota i skupienie się wyłącznie na tym co najważniejsze – czyli dokładnie to o co chodzi w papierze firmowym. Minimalistyczne projekty papierów firmowych, które wykonałem są czytelne, przejrzyste i co najważniejsze – przyciągają uwagę.
W projekcie papieru firmowego, również minimalistycznym, liczy się pomysł. Większość papierów firmowych jakie spotykam jest bardzo klasyczna dlatego gdy sam wykonuję projekt stawiam sobie cel – wykonać papier firmowy nietuzinkowy.
Często wystarczy zastosować nietypowy układ treści aby papier firmowy był bardzo atrakcyjny i jednocześnie funkcjonalny.
Minimalistyczny papier firmowy z logo wykonany przez Studio Graficzne RedFox.
Papier firmowy to nie tylko wykonanie projektu ale również dobór samego podłoża, na którym będzie on wydrukowany. Standardowym podłożem jest papier o gramaturze 80. To gramatura (grubość) papieru identyczna jak w popularnej kartce, której używasz w drukarce. Papier o tej gramaturze sprawdza się w większości typowych zastosowań.
Jeżeli zależy Ci jednak aby Twój papier firmowy zrobił wrażenie i został zapamiętany proponuję rozważyć inne gramatury, na przykład 120. Jest moją ulubioną i sprawdzoną gramaturą papieru.
Papier taki jest sztywniejszy i bardzo elegancki. Gramatura 120 bardzo dobrze sprawdza się gdy projektuję i wykonuję:
Papier firmowy dla kancelarii prawnej wydrukowany na papierze o gramaturze 120 przez Studio Graficzne RedFox.
Jeżeli Twoja firma zajmuje się produkcją ekologiczną lub produktów z serii BIO ten papier firmowy jest idealny dla niej. Moda na produkty ekologiczne, naturalne i BIO trwa i na pewno trwać będzie długo. Papier firmowy wydrukowany na papierze pochodzącym w 100% z recyklingu idealnie podkreśli charakter Twojej firmy i przekona klientów, że jest ona w całości ukierunkowana na ekologię lub produkty naturalne.
Papier firmowy drukowany na podłożu uzyskanym z recyklingu wymaga odpowiedniego projektu. Grafika papieru firmowego, który będzie drukowany na podłożu z recyklingu, powinna być maksymalnie prosta i podparta naturalnymi kolorami ziemi (zielenie, brązy) lub neutralną czernią, grafitem lub szarością.
Papier uzyskany z recyklingu idealnie pasuje gdy projektuję:
Podsumowując: jeżeli prowadzisz firmę i chcesz by była postrzegana jako profesjonalna i rozpoznawalna profesjonalnie zaprojektowany i wydrukowany papier firmowy jest niezbędny. Taki papier firmowy wykorzystasz do wielu celów w firmie. Możesz się nim posługiwać do tworzenia korespondencji, do przygotowywania ofert, do celów marketingowych i public relations.
Opublikowany artykuł chroniony jest prawem autorskim.
Moda towarzyszy nam w każdej niemal dziedzinie życia. Również projektowanie logo objęte jest jej działaniem. Jeżeli planujesz zamówienie logo, czy tego chcesz czy nie, zmierzy się ono w 2022 roku z modą.
W tym artykule przedstawiam najważniejsze zasady, które zawsze stosuję podczas projektowania, aby logo firmy było nie tylko zachwycające, ale też skuteczne. Warto, żebyś je poznał. Dzięki ich znajomości, zobaczysz różnicę pomiędzy logo dobrym, a przeciętnym!
W tej inspiracji chiałbym przybliżyć Ci wizytówkę z lakierem UV - niebywale przyjemną w dotyku, z matowym wykończeniem i błyszczącym lakierem. Zobacz, jak wygląda, a zapragniesz ją mieć! Pod artykułem znajdziesz cennik z możliwością zamówienia.
Zależy Ci na dobrym wizerunku firmy? Zobacz czym jest Identyfikacja wizualna i dlaczego ma tak ogromne znaczenie również w małej firmie. Z artykułu dowiesz się również co składa się na identyfikację wizualną i dlaczego logo jest jej sercem. Chcesz zamówić projekt identyfikacji - zapraszam na koniec artykułu!
Czy wiesz jak wygląda prawidłowo zaprojektowany papier firmowy i co powinien zawierać? A może prowadzisz firmę EKO i chciałbyś papieru, który podkreśli jej charakter? W inspiracji tej przybliżam temat papieru firmowego. Przedstawiam między innymi papier firmowy minimalistyczny i ekskluzywny. Chcesz również zamówić papier firmowy? Zapraszam!