Aktualizacja - styczeń 2022
Dobrze przemyślana i wykonana rewitalizacja istniejącego logo będzie dla niego początkiem nowego życia i kariery w Twojej firmie. Rewitalizacja nie tylko odświeża samo logo. Jest pierwszym elementem nowego wizerunku firmy i budowania trwałych relacji z klientami. Zobacz kiedy jest najlepszy moment na rewitalizację logo i jak ją przeprowadzić aby przyniosła same korzyści.
Rewitalizacja logo nazywana często liftingiem logo lub po prostu odświeżeniem logo polega na wprowadzeniu takich zmian do funkcjonującego logo aby nadać mu współczesny i zgodny ze standardami wygląd. To bardzo uproszczony opis rewitalizacji logo. Jego rozwinięcie przedstawiam w dalszej części gdzie znajdziesz również więcej istotnych informacji, które pomogą Ci uniknąć błędów, pojawiających się podczas procesu odświeżania logotypu przeprowadzonego bez odpowiedniej wiedzy.
Rewitalizacja logo firmy Paprotech | wykonanie - LogoLublin.pl
Jest co najmniej kilka sytuacji w życiu logo i firmy, w których można a czasami należy dokonać jego rewitalizacji. Przedstawiam te najważniejsze z punktu widzenia logo i wizerunku firmy.
Logo zostało zaprojektowane wiele lat temu.To chyba najczęstszy powód dokonywania rewitalizacji z jakim spotykam się na co dzień wśród moich klientów. Historie tych logo lub logotypów wyglądają bardzo podobnie – 20 lub więcej lat temu ktoś (już nikt nie pamięta kto) wykonał logo, które przyjęło się w firmie z biegiem lat. Większość osób w firmie wie, że logo to nie powinno jej reprezentować ale nikt do tej pory nie miał czasu zająć się jego odświeżeniem. Do dzisiaj firma mogła tak funkcjonować ale zmieniające się warunki rynku i coraz większe wymagania stawiane przez klientów wizerunkowi firmy zmuszają właścicieli do rewitalizacji logo. Przychodzi w takich firmach moment, w którym zapada decyzja – czas na nowe odświeżone logo.
Aktualne logo było wykonane w sposób nieprofesjonalny.To drugi z najczęstszych powodów, w których przeprowadzane jest odświeżenie logo firmy. Podobnie jak w pierwszym przypadku, często zaprojektowania logo podejmują się osoby lub firmy, które nie zajmują się tym zawodowo i profesjonalnie. Efektem takich projektów może być logo, które nie spełnia swoich podstawowych funkcji w firmie a czasami może nawet odstraszać klientów.
W takim przypadku gdy widzisz lub przynajmniej czujesz, że Twoje logo odbiega jakością od logotypów konkurencji bądź pewien, że to już czas na jego rewitalizację. Często właściciele tłumaczą sytuację posiadania słabego logo tym, że nie potrzebują profesjonalnego projektu logo ponieważ nie prowadzą dużej markowej firmy. Z doświadczenia wielu moich klientów prowadzących małe lub bardzo małe firmy wiem, że każda nawet najmniejsza firma, która chce sprzedawać swoje produkty lub usługi musi mieć dobrze zaprojektowane logo.
Firma się rozwija i chce to pokazać.To bardzo pozytywny powód odświeżenia logo, który świadczy o wysokiej świadomości i znajomości realiów rynku przez właścicieli firm. Firmy, które się rozwijają, wprowadzają do swojej oferty nowe produkty i tworzą nowy wizerunek potrzebują nowego logo lub jego liftingu. Logo poddane rewitalizacji może być pierwszym elementem nowego wizerunku firmy. Projektując logo dla firm, która potrzebuje nowego wizerunku zawsze ustalam z klientem czy poprawiamy lub tworzymy również kolorystykę firmy i inne nowe elementy graficzne. Odświeżone logo w firmie, która postawiła na rozwój będzie na pewno pozytywnie odebrane przez jej klientów i partnerów biznesowych. Nowe logo da wyraźny sygnał, że ta firma jest dynamiczna i cały czas się rozwija.
Firma tworzy nową markę z logo pod swoim szyldem. Jeżeli firma podejmuje decyzję, że wprowadza na rynek markę dla, której ma być zaprojektowane nowe logo to jest to idealny moment na rewitalizację logotypu firmy matki. Dlaczego warto w takim momencie dokonać rewitalizacji logo? Najważniejszym powodem jest kontrast jaki mógłby powstać pomiędzy logo tworzącej się marki a logo firmy macierzystej. Zwłaszcza, gdy to drugie logo było wykonane wiele lat temu. Aby nowe logo nawiązywało przynajmniej jakością do wprowadzanej marki powinno zostać poddane liftingowi. Istnieje sytuacja (strategia), w której celowo logo nowej marki różni się od logo firmy macierzystej ale z uwagi na obszerność tematu, napiszę o tym w innym artykule.
Dwie lub więcej firm łączy się pod wspólnym logo lub jedna przejmuje inną. To również dość powszechna sytuacja, w której najczęściej dwie firm łączą się pod jedną marką dla, której tworzę nowe logo. W takiej sytuacji projekt nowego logo może zawierać elementy charakterystyczne dla poszczególnych łączących się firm. Takie logo musi być bardzo dobrze przemyślane tak aby podkreślić najważniejsze i najlepsze wybrane cechy tych firm.
Firma nie posiada Autorskich Praw Majątkowych do logo. Wiele firm nie posiada Autorskich Praw Majątkowych do swoich logo dlatego decyduje się na modyfikację istniejącego znaku. Taka modyfikacja logo jest dobrą okazją do jego odświeżenia – rewitalizacji. Z nowym logo firma powinna otrzymać Autorskie Prawa Majątkowe, gwarantujące jej, że logo należy wyłącznie do niej.
Firma zmienia właściciela. Często projektuję logo dla firm rodzinnych prowadzonych przez dwa, trzy i więcej pokoleń. Zazwyczaj są to rodzinne piekarnie, zakłady stolarskie, cukiernie i… ostatnio lodziarnia produkująca lody według jeszcze tradycyjnej receptury. Kiedy takie firmy zmieniają logo? Najczęściej gdy nowe młode pokolenie przejmuje rodzinną firmę od rodziców i postanawia odmłodzić jej wizerunek. Muszę przyznać, że bardzo lubię wykonywać projekty dla takich firm. W taki projekt należy włożyć całego ducha historii firmy, jej często kilkudziesięcioletnią tradycję oraz nowe cele stawiane przez nowe pokolenie właścicieli. I to wszystko trzeba zawrzeć w małym znaku – logo. Takie projekty to wielkie wyzwanie jeszcze z jednego powodu. Projekty te są wybierane przez całą rodzinę, właścicieli ustępujących i nowych, których dzieli często pół wieku... przekonań, mody i podejścia do firmy.
Firma chce zastrzec swoje logo.Wiele firm zleca zastrzeżenie swojego logo w Urzędzie Patentowym. Dzięki temu ma większą pewność, że jej logo jest chronione prawem przed próbami jego podrobienia lub wykorzystania. Duże znaczenie ma zastrzeganie logo gdy jest ono niepowtarzalne i może stanowić łakomy kąsek dla firm, które będą chciały podrobić znak firmy. Przykładem może być jeden z moich projektów logo wykonanego dla dużego przedsiębiorstwa, które zostało skopiowane przez egipskiego grafika. Na szczęście takie przypadki zdarzają się rzadko i niech tak pozostanie. Nie mniej jednak zastrzeżenie logo jest warte rozważenia. Gdy firma decyduje się zastrzec logo, może pomysleć, przed rozpoczęciem procedury zastrzegania, o jego rewitalizacji. Dzięki temu firma zyska podwójnie – nowe logo i jego zastrzeżenie.
Logo zazwyczaj zastrzega się na okres min. 5 lat. Zastrzeżenie odświeżonego logo sprawi, że w okresie trwania okresu ochrony nie będzie trzeba przeprowadzać jego rewitalizacji.
Rewitalizacja logo | wykonanie - LogoLublin.pl
Moim zdaniem rewitalizacja logo niesie za sobą same zalety. To jak wiele skorzysta firma z odświeżenia swojego logo zależy wyłącznie od tego jak będzie wyglądać nowe logo i czy zostanie w pełni wykorzystany jego nowy potencjał.
A oto, najważniejsze zalety rewitalizacji logo:
Rewitalizacja logo firmy PBF | projekt - LogoLublin.pl
Porada eksperta!
Rewitalizacja logo może obejmować również jego kolorystykę.
Można wprowadzić do logo i wizerunku firmy nowy kolor lub odświeżyć istniejący.
Nowa lub odświeżona kolorystyka zostanie zdefiniowana i opisana w podstawowych przestrzeniach kolorów wykorzystywanych później w firmie (np. CMYK, RGB).
Rewitalizacja logo jest pewnego rodzaju procesem i musi być przeprowadzona według przygotowanego wcześniej planu. Pierwszym krokiem rewitalizacji jest opracowanie samego logo. Ten etap wymaga podjęcia decyzji w jakim stopniu będzie przeprowadzona rewitalizacja – pełna czy częściowa i w jakim okresie. Decyzję o wyborze typu rewitalizacji podejmuję wspólnie z właścicielem firmy. Ustalam z nim kilka kluczowych kwestii związanych z nowym logo, które mogą mieć skutek w przyszłości tej najbliższej (2-8 tygodni) i bardziej odległej (1-2 lata). Jedną z nich jest reakcja i stosunek klientów firmy do zmiany w logo.
W wielki skrócie - jeżeli firma chce wykonać rewitalizację swojego logo i jednocześnie chce dotrzeć do nowego klienta może zamówić pełną rewitalizację. W przypadku gdy firma ma już dostatecznie dużą liczbę swoich stałych klientów i nie do końca jest w stanie przewidzieć ich reakcję na nowe logo może zamówić rewitalizację częściową lub etapową.
Zawsze powtarzam sowim klientom, że rewitalizacja logo jest trudniejsza w realizacji niż opracowanie nowego logo dla firmy. Ale niesie za sobą pewność, że zmiana logo, nawet ta najmniejsza ale w dobrym kierunku, przyniesie same korzyści. Stopień ingerencji w logo podczas jego rewitalizacji może mieć zakres od minimalnego na przykład zmiana typografii do pełnej zmiany logo na nowe. Jaka rewitalizacja będzie najlepsza dla Twojego logo? Skontaktuj się z nami a podpowiemy Ci jak można unowocześnić Twoje logo.
Rewitalizacja logo jest często niezbędnym krokiem aby zachować lub odzyskać pozycję firmy na rynku. Dzięki rewitalizacji logo Twoja firma może zyskać zaufanie dotychczasowych klientów i dotrzeć do nowych, którzy zauważą nowy wizerunek marki. Jeżeli podjąłeś już decyzję o rewitalizacji logo pamiętaj o wcześniejszym przygotowaniu planu jej wykonania i wdrożenia nowego logo. Profesjonalna rewitalizacja może przynieść same korzyści. Skontaktuj się z nami w celu zaproponowania Ci skutecznej rewitalizacji Twojego logo. Nawet jeżeli logo powstało 60 lat temu można je skutecznie odświeżyć!
Opublikowany artykuł chroniony jest prawem autorskim.
Czy zmiana samych kolorów w logo to również rewitalizacja logo?
Temat: Rewitalizacja logo restauracji
... logo mojej restauracji powstało 12 lat temu! Chcę je odświeżyć a w nowym wykorzystać kilka elementów "starego". Od osoby, która wykonała logo otrzymałam autorskie prawa majątkowe do logo. Czy w związku z tym mogę swobodnie użyć elementów aktualnego logo w nowej jego wersji? Proszę o odpowiedź.
Pani Kamilo, posiadanie umowy o przeniesienie Autorskich Praw Majątkowych do logo nie musi gwarantować, że można dowolnie modyfikować jego elementy i wykorzystywać do nowego projektu. Proszę dokładnie przeczytać umowę i zwrócić szczególną uwagę na takie jej zapisy, które mówią wyraźnie o zmianach, modyfikacjach i wykorzystywaniu elementów logo. Proszę również odszukać zapisy mówiace o polach eksploatacji na jakich można wykorzystywać logo. Zawsze w takich sytuacjach proponuję konsultacje z prawnikiem specjalizującym się w prawach autorskich lub Rzecznikiem Patentowym. Gdyby miała Pani jeszcze pytania proszę pisać na adres biuro@logolublin.pl
Temat: Czas wykonania redesigning logo spółki?
Ile czasu potrzeba na redesigning logo spółki? Aktualne logo zostało zaprojektowane ok 10 lat temu. Chcemy na początku 2022 roku zmienić wygląd biura i całej identyfikacji.
Dzień dobry Panie Konradzie. W zależności od ilości propozycji logo jakie chce Pan otrzymać redesigning zajmie od 6 dni roboczych. Na początku ustalimy w jakim stopniu mamy dokonać redesigning logo spółki. Uzgodnimy również ilośc propozycji do przedstawienia.
Chcesz podzielić się wrażeniami o artykule? Może masz dodatkowe pytania? Chętnie odpowiemy: biuro@logolublin.pl
W tym artykule przedstawiam najważniejsze zasady, które zawsze stosuję podczas projektowania, aby logo firmy było nie tylko zachwycające, ale też skuteczne. Warto, żebyś je poznał. Dzięki ich znajomości, zobaczysz różnicę pomiędzy logo dobrym, a przeciętnym!
W tej inspiracji chiałbym przybliżyć Ci wizytówkę z lakierem UV - niebywale przyjemną w dotyku, z matowym wykończeniem i błyszczącym lakierem. Zobacz, jak wygląda, a zapragniesz ją mieć! Pod artykułem znajdziesz cennik z możliwością zamówienia.
Zależy Ci na dobrym wizerunku firmy? Zobacz czym jest Identyfikacja wizualna i dlaczego ma tak ogromne znaczenie również w małej firmie. Z artykułu dowiesz się również co składa się na identyfikację wizualną i dlaczego logo jest jej sercem. Chcesz zamówić projekt identyfikacji - zapraszam na koniec artykułu!
Czy wiesz jak wygląda prawidłowo zaprojektowany papier firmowy i co powinien zawierać? A może prowadzisz firmę EKO i chciałbyś papieru, który podkreśli jej charakter? W inspiracji tej przybliżam temat papieru firmowego. Przedstawiam między innymi papier firmowy minimalistyczny i ekskluzywny. Chcesz również zamówić papier firmowy? Zapraszam!
Tak, Panie Marcinie. Nawet drobna zmiana w kolorystyce logo jest uznawana za jego rewitalizację.