Porady Eksperta

Chcesz dowiedzieć się jak zbudować lub wzmocnić markę i wizerunek swojej firmy?Nasi eksperci podpowiadają co możesz zrobić!

Dobry projekt logo czyli 5 zasad, które Cię zainspirują.

Aktualizacja - styczeń 2022

  • Jak należy zaprojektować dobre logo.

W dobrym logo liczy się pomysł.

Czy wiesz, które logo najłatwiej zapada w pamięć? Po pierwsze takie, które większość z nas zna, czyli logo znanych marek lub firm, z którymi często mamy styczność. Ich siła oddziaływania wynika przede wszystkim z zasięgu ich występowania, z tego, że reklamują się praktycznie wszędzie. Co jednak, jeśli Twoja firma nie ma takiego zasięgu oddziaływania jak Coca-Cola, czy Apple?

Jest również drugi typ logo, o którym długo pamiętamy, gdy się z nim zetkniemy - to logo zawierające świetny pomysł. Często na widok takiego projektu mówisz odruchowo: WOW! Dopiero później zastanawiasz się, w czym tkwi siła oddziaływania tego małego znaku. To właśnie jest pomysł.

Przykład logo zaprojektowanego z pomysłem: The Book Cafe. Logo zostało zaprojektowane przez Studio Graficzne RedFox.

Logo z pomysłem - The Book Cafe. Projekt logo: Studio Graficzne RedFox.


Po czym odróżnisz logo z ciekawym pomysłem od "zwykłego", poprawnego znaku? Podczas swojej 20-letniej przygody z projektowaniem przyjąłem zasadę, którą również wdrożyłem w Studio RedFox, że każdy projekt logo zaczyna się od dobrego pomysłu. Ja sam, pomimo ogromnego doświadczenia, nie zaczynam pracy nad projektem, nim wcześniej nie opracuję koncepcji logo. Logo z pomysłem zawsze stanowi pewną całość. Często, podczas pracy nad pomysłem logo, czerpię rozwiązania z otaczającego mnie świata, szukam inspiracji dookoła siebie. Warto szukać pomysłu dla logo, ponieważ zyskuje ono wtedy coś czego nie mają "zwykłe" projekty - pewność, że zostanie zapamiętane, będzie żyć długo. A o to przede wszystkim chodzi, gdy myślisz o dobrym i skutecznym logo dla swojej firmy.

Dobre logo to proste logo!

Wszystko co nas otacza, jest najczęściej bardzo złożone, często skomplikowane i trudne. Do naszych oczu i uszu (i pozostałych zmysłów) docierają wciąż nowe bodźce, które sprawiają, że przestajemy odróżniać to co widzimy. I możesz teraz wierzyć lub nie, ale to również dotyczy Twoich usług czy produktów, które oferujesz.

Nawet jeżeli jesteś największym specjalistą w branży lub sprzedajesz jedyny na rynku produkt Twój klient może Cię nie dostrzegać! I tutaj pojawia się słynna (i cenna!) zasada minimalizmu.

Największe pomysły cechuje prostota. William Golding – Władca much

Czy wiedziałeś, że już w latach 60. XX wieku dostrzeżono, że prostota ma ogromny potencjał? Kojarzy się ze spokojem. Jest też lepiej odbierana.

Przykład prostego w formie logo: Youbeloyal. Logo zostało zaprojektowane przez Studio Graficzne RedFox.

Proste w formie logo - Youbeloyal. Projekt logo: Studio Graficzne RedFox.


A jak zasadę minimalizmu wprowadzić do logo firmy? Projektując nowe logo, szukając dla niego pomysłu, zaczynam od najprostszych skojarzeń. Mając już pomysł, buduję dalej logo firmy z prostych elementów. Jeżeli do logo wykonuję rysunek - jest on maksymalnie uproszczony. Efektem mojej pracy jest znak firmowy, który wyróżnia się prostotą i czytelnością na tle innych "skomplikowanych" projektów. Takie minimalistyczne logo ma również inny wielki atut - łatwo je zapamiętać.

Od pierwszej chwili, kiedy po przebudzeniu pijesz swoją ulubioną kawę czy herbatę, przeglądasz czasopisma i zaczynasz pracę, przez cały dzień, Twoja świadomość i podświadomość zarejestruje dziesiątki lub nawet setki (w zależności jak spędzasz dzień) logo różnych firm.

Logo firm najbardziej znanych wpadają łatwo w pamięć. Znasz je i z łatwością rozpoznasz. Właściciele dużych marek i zatrudnieni przez nich specjaliści od wizerunku firmy, codziennie pracują nad tym, abyś dostrzegł ich znak.

W jaki sposób możesz sprawić, aby logo Twojej firmy było łatwe do zapamiętania? Tutaj, jak mantrę, będę przytaczał dwie pierwsze zasady: liczy się dobry pomysł i prostota logo. Te dwa elementy powstają na etapie prac nad nowym logo w naszej pracowni. Ale to nie wszystko. Ważna jest również nazwa, którą Ty wybierzesz dla swojej firmy, czy produktu.

Przykład łatwego do zapamiętania logo: Pieczarka Lubelska. Logo zostało zaprojektowane przez Studio Graficzne RedFox.

Łatwe do zapamiętania logo z genialnie prostą nazwą - Pieczarka Lubelska. Projekt logo: Studio Graficzne RedFox.


Pamiętaj, że nazwa, którą chcesz umieścić w logo musi być łatwa do zapamiętania i wymówienia. W swojej pracy często spotykam się z nazwami, które są zbyt długie, trudne, nic nie mówiące, czy też po prostu nietrafione. Ja sam, zanim zacznę pracę nad projektem, rozmawiam z klientem o nazwie i jeśli widzę lepsze rozwiązanie, proponuję ją zmienić na taką, która może poprawić wizerunek samej firmy lub polepszyć sprzedaż produktów. Najlepszym przykładem na to, jak dobra nazwa może polepszyć wizerunek firmy, jest stworzenie przez nasze Studio nazwy i logo marki "Pieczarka lubelska".

Najlepszym rozwiązaniem dla dobrego logotypu lub logo jest zastosowanie w nim tylko jednego koloru. Dzięki takiemu zabiegowi i odpowiednio dobranej barwie, logo zyskuje prestiż, siłę i czytelność.

Najbardziej znane i uznane marki posługują się w swoich znakach firmowych kolorem czarnym lub zbliżonym do czarnego! Zapytasz: dlaczego akurat ten kolor zyskał taką popularność? Żeby odpowiedzieć na to pytanie znów wrócę do zasady "prostoty" i "minimalizm". A odpowiedź jest bardzo prosta - czarny kolor w logo powoduje, że całą swoją uwagę skupiasz na samym logo, nazwie, którą zawiera. Nie rozpraszasz się na kolorowych elementach, na tym co dzieje się wokół logo.

Czysta forma i kształt - to przedstawiają najlepsze projekty logo, które bazują na kolorze czarnym lub grafitowym.

Przykład logo, w którym zastosowano tylko jeden kolor: Domelado. Logo zostało zaprojektowane przez Studio Graficzne RedFox.

Logo oparte na jednym kolorze - Domelado. Projekt logo: Studio Graficzne RedFox.


Tak jak każda firma jest inna, tak i jej logo będzie wymagać koloru lub zestawu kolorów dopasowanych do niej. Jak już wspomniałem, najlepszym rozwiązaniem jest jeden kolor ale możesz również zastosować w logo zestaw składający się z monochromatycznej "bazy" i kolorowego "akcentu".

To drugie z najlepszych rozwiązań dla profesjonalnego logo.

Przykład logo, w którym zastosowano dwa kolory: Perfect Runner. Logo zostało zaprojektowane przez Studio Graficzne RedFox.

Powyżej przedstawiam, wykonane przez nasze Studio, logo firmy Perfect Runner, w którym połączyliśmy neutralny grafitowy kolor z drugim kolorem "akcentem".

Ostatnia z przedstawionych zasad jest równie ważna dla logo jak zasada pierwsza. Czy wiesz, czym jest funkcjonalność logo i dlaczego jest to tak ważna sprawa? Zdradzę Ci ten sekret.

Każde logo, pomimo tego, że jest kreatywnym wytworem wyobraźni, połączonej z wiedzą i doświadczeniem projektanta, musi funkcjonować w realnej rzeczywistości.

Często otrzymuję zapytania z prośbą o zmianę logo, które kiedyś (najczęściej już nikt nie pamięta kiedy i przez kogo) zostało wykonane i okazuje się, że jest niepraktyczne.

Najczęstszym przykładem są "tanie" logo, gdzie bujna wyobraźnia niedoświadczonego grafika zaprowadziła go do wykonania "barokowego" logo składającego się z kilkudziesięciu drobnych elementów.

Logo takie może dobrze wyglądać na monitorze, ale przy pierwszej próbie jego wydrukowania lub (co gorsza!) grawerowania okazuje się, że jest nieprzystosowane do realnego funkcjonowania. Takie logo należy poddać rewitalizacji lub całkowitej zmianie na nowe.

Zaprojektowanie dobrego logo jest wyzwaniem nawet dla zawodowego grafika specjalizującego się w tworzeniu wizerunku marki. Przedstawione tu zasady są najważniejsze przy tworzeniu logo ale z uwagi na objętość i złożoność tematu nie wyczerpują go.
Sprawdź czy Twoje logo jest dobrze zaprojektowane.
Jeśli Twoje logo nie spełania żadnej z pośród tych zasad czas pomyśleć o jego zmianie. Napisz do nas lub zadzwoń. Podpowiemy Ci najlepsze rozwiązanie dla Twojego logo!

Spodobał Ci się ten artykuł i chcesz powierzyć nam zaprojektowanie swojego logo?
Skontaktuj się z nami! tel. 509 605 348 e-mail biuro@logolublin.pl
Pomagamy rozwijać Twój biznes.

Opublikowany artykuł chroniony jest prawem autorskim.

Grafik-specjalista projektujący logo dla firm
O autorze

Adam Marek Biecz jest specjalistą od kreowania graficznego wizerunku firm. Od ponad 20 lat zajmuje się projektowaniem logo i tworzeniem identyfikacji wizualnej firm. Pomysłodawca i współzałożyciel Studia Graficznego RedFox.

Prywatnie - entuzjasta pływania na SUP-ie i odkrywania mało poznanych miejsc.

Kategoria artykułu
Co znajdziesz w artykule?
Porozmawiajmy
o Twoim logo
tel. 509 605 348
Najczęściej czytane
Najważniejsze zasady opisujące jak powinno być zaprojektowane dobre logo

W tym artykule przedstawiam najważniejsze zasady, które zawsze stosuję podczas projektowania, aby logo firmy było nie tylko zachwycające, ale też skuteczne. Warto, żebyś je poznał. Dzięki ich znajomości, zobaczysz różnicę pomiędzy logo dobrym, a przeciętnym!

Polecane artykuły / produkty
Przedstawiam wizytówkę z wybiórczym lakierem UV - jej piękno to kontrasty uszlachetnień druku

W tej inspiracji chiałbym przybliżyć Ci wizytówkę z lakierem UV - niebywale przyjemną w dotyku, z matowym wykończeniem i błyszczącym lakierem. Zobacz, jak wygląda, a zapragniesz ją mieć! Pod artykułem znajdziesz cennik z możliwością zamówienia.

Czym jest identyfikacja wizualna i dlaczego ma takie znaczenie dla wizerunku firmy?

Zależy Ci na dobrym wizerunku firmy? Zobacz czym jest Identyfikacja wizualna i dlaczego ma tak ogromne znaczenie również w małej firmie. Z artykułu dowiesz się również co składa się na identyfikację wizualną i dlaczego logo jest jej sercem. Chcesz zamówić projekt identyfikacji - zapraszam na koniec artykułu!

Prezentuję papier firmowy, jego rodzaje i zalety.

Czy wiesz jak wygląda prawidłowo zaprojektowany papier firmowy i co powinien zawierać? A może prowadzisz firmę EKO i chciałbyś papieru, który podkreśli jej charakter? W inspiracji tej przybliżam temat papieru firmowego. Przedstawiam między innymi papier firmowy minimalistyczny i ekskluzywny. Chcesz również zamówić papier firmowy? Zapraszam!